HTML

Fszt

Forgalomirányító-szimulátor játékokról szóló blog. Minden, ami forgalomirányítás, KöFi-szimulátor, vagy csak egy állomás. Minden, ami nemzetközi és elérhető. És mindez magyarul.

Friss topikok

  • matteo14: A linken már nincs rajta.Máshol nem játszható? (2009.09.11. 17:57) Online vonatirányítás
  • ZBR: Helyesen teszik :P... Eleinte nem találtam meg a kódokat, de így már nekem is oké! Köszi! (2008.10.23. 23:31) SimSig
  • Lugosi Albert: Pisti! Szerintem jó ötlet volt a biztosító berendezés szimulátorokról blogot indítani. Akár a játé... (2008.06.28. 13:55) Dispečer
  • IPG: Természetesen, ezekről is lesz szó. :) (2008.06.19. 21:35) Mi is az, hogy forgalomirányítás?

NLL

2008.10.19. 19:29 IPG

A North London Line, azaz az észak-londoni vonal gyakorlatilag egy nem túl hosszú szakasz, ám annál izgalmasabb. Úgymond "a legtöbb váltóőrhely egyetlen SimSigben". Lássuk, mit is kínál nekünk:

A vonalon a pályasebesség nem egetrengető, sőt mi több: a tehervonatok gyakran gyorsabbak a személyszállító vonatoknál! A pályát Richmondtól North Woolwichig irányíthatjuk, illetve miénk még a Barking felé vezető vonal is. A pálya úgy épült meg, hogy kényelmesen lehessen rajta szimulálni az 1980-as évek, vagy akár a mai napon érvényes menetrendeket. Sok helyütt azonban kompromisszumok vannak ezen a pályán. Hiszen a 14 általunk felügyelt signalboxból igen sok a mai napig szemaforokkal felszerelt, helyben kezelt elágazás. Ám a játékélmény mindenért kárpótol.

A vonalon három viszonylatban közlekednek személyszállító vonatok. Richmondtól Turnham Green Jn felé a London Undergroun Linehoz kapcsolódnuk, ahol metrók járnak. Richmondtól Stratfrod High Levelig vagy North Woolwichig EMU (Electric Multiple Unit = Villanymotorkocsi) forgalom van, míg Gospel Oaktól Barkingig DMU (Diesel Multiple Unit = Dízelmotorkocsi) forgalom van. A mai napon sajnos a Stratford - North Woolwich szakasz felszámolásra került, ahol ma nincsen forgalom, és Stratfordra is másképp járnak be a vonatok. Ezen kívül sok-sok betétjárat színesíti a palettát, pl. a Camden Roadig jár pár szerelvény, Mittre Bridge Jn. felé van forgalom személyszállító vonatoknak, illetve van sok vonalra kiálló szerelvény is.

Tehervonatok a pályán igen nagy gyakoriságban és igen változatosan közlekednek. Sok köztük a dízelvonatatású vonat, ám megtalálható köztük elektromos vonatatású szerelvény is.

Egy kis jelöléstan: a vonalon háromféle áramellátású vonat közlekedik:

  • AC - ez jelenti a 25 KV váltóáramú felsővezetékes áramellátást
  • DC - ez a harmadik sínről betáplált áramot jelenti
  • 4DC - ez a speciális londoni metró által használt négysínes rendszer

Egyes helyeken a pályán a szimbólumok jelzik, hogy hol éppen milyen rendszer van. Néhány szakaszon egyszerre több rendszer is üzemel (DC+AC, 4DC+AC)

A hivalatos honlap szerint ez egy igen nehéz játék, hiszen paraméterei:

  • Nagyforgalmú elágazások
  • Pályán belül végigközlekedő személyszállító vonatok
  • Szerelvénymenetek a vonal és a tárolók között
  • Városi forgalom teherforgalommal vegyítve

Nehézsége:

  • Személyforgalom - magas
  • Teherforgalom - magas
  • Vonalfelépítés - magas
  • Összességében - magas

Egy ember elkezeli, de kettőnek könnyebb.

Hálózaton lehet játszani, illetve három ponton csatlakoztatható King's Crosshoz (Camden Rd, Harringay Pk Jn, Canonbury Jn). 

A vonal igen komplex, sok irányból sok irányba mehetünk, gyakorlatilag ez London "Északi Körvasútja". Érdemes áttekinteni a vonalat a Google Earth-ön. (Beírva pl. a London Gospel Oak Railway szavakat.)

Az első képernyőn felül a Richmondot láthatjuk, a Terminállal, ahol öt vágány áll a rendelkezésünkre. Innentől a vonal Kew Gardensen át halad Gunnersbury Jn-ig, ahol két vágány ágazik ki a LUL (London Underground Lines) felé. Ezt a szakaszt automata üzemmódba tudjuk kapcsolni, aminek segítségével nem kell figyelnünk ezt a szakaszt. Ám oda kell arra figyelni, hogy South Acton Jn-nál ne álljanak meg a személyvonatok, hiszen ott már mi kell kezeljük a jelzőket. Innen egyébként Old és New Kew Jn felé juthatunk East Kew Jn-ön át. Acton Central mh. után Acton Wells Jn-höz érünk, ahol becsatlakozik a vonal Acton East Jn felől, illetve kiágazik Acton Canal Wharf és Willesden Jn felé (East Coast Main Line), illetve el tudunk egy hurkon keresztül Mittre Bridgehez is jutni. Mittre Bridghez egyébiránt Willesden High Level felé lehet eljutni, amit a képen a *2 jelez. Ismerjük az angolokat, nem éppen a kifinomult, egyszerűen átlátható vágányfelépítési struktúrájukról híresek. Kensal Green Jn-nél Willesden Low Levelhez tudunk lejutni (innen szoktak jönni a DMU-k a Gospel Oak-i járatokra), illetve két vágány halad Harlesden Jn-höz is. Itt egy visszafogó vágányt találunk még, ami rendesen ki is van használva általában.

 

A második képernyőn továbbhaladva néhány megállóhelyet elhagyva eljutunk a Gospel Oak-i elágazáshoz, ahonnan a dízelüzemű barkingi vágányok vezetnek. Itt találhatunk még egy öbölperont a DMUk számára, és két oldalperon az EMU-k részére. A képernyőt követve Camden Rd következik, három elágazással (Camden Road West, Central és East Jn), a nyugatival és a keletivel. Érdemes itt arra figyelni, hogy egy hosszabb tehervonat nem tud úgy megállni az egyik elág vörös jelzőjénél, hogy ne lógjon bele az előző elág néhány váltójába. Itt is a WCML-hez csatlakozunk két vágánnyal. A keleti oldalon le tudunk térni King's Cross felé, ami ott a VW5 alján jelenik meg. Elvileg itt nekünk kéne SLOT-ot kérni, de ez még ebbe a verzióba nincs beleépítve. Ezután viszont figyeljünk, hiszen négy vágányra bomlik a kettő, amiből két DC típusú villamosítással van ellátva, kettő pedig AC-val. A felsővezetékes vágányokból aztán egy lesz, jelentősen leszűkítve ezzel a kapacitásunkat. Ráadásul itt ágazik bele a Finsbury Parktól egy alagúton át (egyébként az Arsenal stadion mellett) eljövő egyvágányú vonal. Egy váltó bonyolítja tehát a teljes vonalunk felsővezetékes vonatainak a forgalmát, ráadásul az ECML felé menő vonatok is itt közlekednek, így érthető, hogy oda kell figyelni a forgalom irányítására. Ezért az a javaslatom kezdő Signalmaneknek, hogy a dízelvontatású vonatokat az alsó, DC villamosítással ellátott vonalon közlekedtesse, hiszen így arra csak a személyvonatok járnának (viszont a személyvonatoknak arra kell közlekedniük!). Dalston Jn-nél aztán összeágaznak a vonalak, és a következő térközben eljutunk Navrino Rd Jn-höz ahol Reading Lane Jn-höz juthatunk el (Liverpool Street felé, ami egyébként Moorgatehez igencsak közel van). Továbbhaladva a következő hely, ahol forgalmi ténykedést végezhetünk, Hackney Wick, ahol néhány személyvonat szokott visszafogni. Ezen kívül vonatelőzést is végrehajthatunk. Lea, Channelsea és High Meads Jn között egy delta foglalja a helyet, ahol a két keleti oldalon több felé is küldhetjük a vonatokat. Stratford Freightliner Terminal (FLT) felé, Temple Mills West Jn felé, Stratford High és Low Level felé, illetve Carpenters Road South Jn felé (ami egyébként szintén Liverpool Street felé vezet).

Itt található Stratford nagy pályaudvara, ami egy komplex csomópont, metró összeköttetéssel és sok deltával. Akit érdekel, a Google Earthen láthatja felülről. Stratford egyébként manapság már máshogy néz ki, mint ahogy a szimuláció mutatja, a vonatok is máshogy használják a peronokat. Viszont ezért jó ez a szimuláció, hiszen a 70-es évekbeli nagy villamosítások korában játszódó menetrendekhez ugyanúgy használható, mint a 2003-as menetrendekhez, így nagy változatosságot jelentve a játékos számára.

 

A harmadik képernyőn felül a Gospel Oak felől érkező villamosítatlan vonalat láthatjuk, aminek első kiágazása Junction Road Jn-nél van, és Carlton Road Jn felé vezet. Upper Hollowaynél egy mellékvágány található, ahol vonatelőzést végezhetünk, ha szükséges. (Mellesleg Upper Holloway nincs is túl messze a King's Cross pálya Holloway Jn-jeihez.) Harringay Park Jn-nél az ECML-ra kanyarodhatunk fel egy hurkon keresztül, majd South Tottenhamhez érve Seven Sisters felé lehet lekanyarodni (Liverpool Streeti vonal, azonos azzal, ahova Navrino Roadnál térhetünk le), illetve egy delta vezet a Stratford felé vezető vágányokhoz. Itt Tottenham South Jn-t és Coppermill Jn-t nem mi kezeljük. Itt egyébként Tottenham Hale felé és Hackney Downs felé vezetnek vágányok, amelyek szintén Liverpool Streeti vágányok. Innen továbbhaladva a Temple Mills Yardhoz érünk, ami egy nagyobb rakodópályaudvar. Innen aztán továbbhaladhatunk a Stratfordi deltákhoz, hogy Stratford High Level 11-12. vágányaihoz, valamint a (ma már nem létező) Stratford Depothoz.

 

A negyedik képernyőn a barkingi vonal folytatását láthatjuk, amibe Woodgrange Parknál csatlakozik be a Forest Gatenél kiágazó ilfordi vonal, ami egyébként Stratford felé vezet. Ezért aztán a játék folyamán sokszor lesz olyan vonat, ami eltűnik Forest Gatenél, majd újra belép Stratford High Levelnél, illetve vissza. Tovább haladva Barkinghoz érünk, ahol egy visszafogó vágány van a DMU-k részére, valamint két továbbhaladó vágány. Figyeljünk oda, hogy nehogy véletlenül a csonkára küldjünk valamilyen vonatot, ami aztán haladna tovább! Ezek mellett felhívnám a figyelmet arra, hogy a nem általunk kezel Signalboxokban csak azokat a vonatokat látjuk, amik felénk közlekednek. Az alsó részén a képernyőnek a Stratford LL - North Woolwich vonalat látjuk. Itt Stratfordon csúcsidőben csak minden második vonat közlekedik North Woolwichig, a többi visszafog az állomáson. A Custom House-i elágazást automatára kapcsolva sok odafigyelést spórolunk meg magunknak, hiszen nem kell figyelni, mikor érkezik a vonat a szárnyvonal felől. A valóságban a Stratfordtól kifelé haladó vágányok már a forgalom által nem használtak, és Stratfordon is máshogy használják a peronokat a vonatok.

A pálya teljes területén egyébként ACI üzemel, így általában a vonatszámozásokkal se kell nagyon bajódnunk.

A képek a simsig.co.uk-ról származnak.

Szólj hozzá!

Címkék: simsig nll

A bejegyzés trackback címe:

https://fszt.blog.hu/api/trackback/id/tr60721932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása