HTML

Fszt

Forgalomirányító-szimulátor játékokról szóló blog. Minden, ami forgalomirányítás, KöFi-szimulátor, vagy csak egy állomás. Minden, ami nemzetközi és elérhető. És mindez magyarul.

Friss topikok

  • matteo14: A linken már nincs rajta.Máshol nem játszható? (2009.09.11. 17:57) Online vonatirányítás
  • ZBR: Helyesen teszik :P... Eleinte nem találtam meg a kódokat, de így már nekem is oké! Köszi! (2008.10.23. 23:31) SimSig
  • Lugosi Albert: Pisti! Szerintem jó ötlet volt a biztosító berendezés szimulátorokról blogot indítani. Akár a játé... (2008.06.28. 13:55) Dispečer
  • IPG: Természetesen, ezekről is lesz szó. :) (2008.06.19. 21:35) Mi is az, hogy forgalomirányítás?

Dispečer és alapvető kezelések

2008.07.31. 19:29 IPG

A Dispečer úgy lett megalkotva, hogy az ne egy nehezen kezelhető játék legyen, hanem egy egyszerű, átlátható szimulátor. Gyakorlatilag nincs is szükség másra, mint három billentyűgombra(, és a két egérgombra).
A játék kinézete szintén egyszterűségre vall. A vonalak a vágányokat jelölik, a háromszögek a jelzőket, a szögletek zárójelek pedig a be-ki lépési pontokat.

Ha elkezdünk játszani, elénk tárul egy pálya, rajta sok-sok fekete vonallal, háromszöggel. Mit is kezdjünk először?
Nézzük meg, hogy melyik irányból kérnek engedélyt, illetve hol lépett már be vonat! Ahol egy vörös alapon villogó kérdőjel van, ott bizony engedélyt kérnek a vonat indítására. Nosza, nyomjunk oda F2-vel, és engdélyezzük (vagy ne) a vonat közlekedését. Amikor engedélyt kér a játék, írja a vonat számát, illetve azt a pontot, ahol behalad, illetve ahol ki kell haladnia. Ha engedélyeztük neki, vörös csíkkal meg is jelenik nekünk. Ha fölé megyünk, F1-gyel tudunk róla információkat kapni, éspedig hogy:

  • Ki ő? (Vonatszám)
  • Hova megy? (Cél)
  • Melyik irányba? (Irány)
  • Max. mennyivel? (Max. seb.)
  • Milyen hosszú? (Hossz)
  • Milyen nehéz? (Tömeg)
  • Mi húzza? (Mozdony)
  • Ha megállt, mikor indul tovább? (Indul)
  • Mennyivel megy éppen? (Sebesség)
  • Mennyire van a következő jelzőtől? (Távolság)

Ezek közül az első hét adat állandó, az a vonat saját jellemzője, az utolsó három pedig változik.
Itt kérdezné az ember, hogy az "Indul" felirat alatt nincs adat. Miért lehet ez? Mert ez a vonat irányának megfordítása (F5) után íródik csak ki, jelezve, hogy mikor lesz ismét indulásra készen az adott vonat.

Ha egy olyan irányból kapunk vonatot, ami csak belépőpntként szolgál, onnan nem fognak engedélyt kérni, így onnan folyamatosan kapjuk az utánpótlást. Ezáltal a kilépési pontok felől egyáltalán nem jöhet vonat, így oda csak küldeni tudunk.

Ha már van vonatunk, F1-gyel ránézve láthatjuk, ahogy éppen száguld, vagy áll. Ha megállt valamilyen jelző előtt, akkor ne legyünk restek állítani neki vágányutat! :) Kattintsunk a kis háromszögre, és és kattintsunk egy másik kis háromszög előtti területre. Fontos, hogy a háromszög azonos irányba álljon, illetve hogy ne legyen közte több háromszög, mert csak úgy tudnuk oda vágányutat beállítani. (Ld. D55 kezdőgomb/célgomb!) Ha kizöldül a háromszögünk, az jelzni, hogy a jelző szabad, a vonat mehet. A beállított vágányút is kizöldül, jelezve, hogy oda megy a vonat. Ha azonban vörös lesz a jelző, az azt jelzi, hogy a vágányút tárolás alatt áll, és amint a teljes érintett vágányút felszabadul, állítja a vágányutat a program.

Fontos előtte megnézni a vágányunkat, hiszen ki tudja, hogy milyen adottságokkal rendelkezik az. F2-vel rákattintva láthatjuk az adatait. A következő adatokat ismerhetjük:

  • Hányadik vágány? (Vágányszám)
  • Milyen hosszú? (Hossz)
  • Mekkora sebességgel járható? (Max. seb.)
  • Merre lejt? (Lejtés)
  • Melyik állomás peronja mellett található? (Állomás)
  • Ki a szomszédja? (Szomszéd)

Ezek mind állandó adatok, melyek nem változnak. Érdemes figyelembe venni, hogy a vonat mindig 10 m-rel a jelző előtt áll meg, így gyakorlatilag annyi a vágányhossz. (Pl. ha egy 150 m hosszú vágányra egy 150 m hosszú vonatot állítunk, annak a vége ki fog lógni, illetve nem tudjuk majd megfordítani a vonatunkat.) Az állomás adat alatt található feliratot a peron tulajdonságainál találhatjuk meg, azok ott állíthatóak. A szomszéd állomás felirat csak a be-ki lépési pontvégződéssel rendelkező vágányoknál érdekesek.

Szerintem ennyi információ elég ahhoz, hogy elkezdjük első játékunkat a Dispečerrel. Ha bármilyen kérdés lenne, azt nyugodtan fel lehet tenni. :) Kellemes játékot!

Legközelebbi bejegyzésben egy kicsit mélyebben szeretnék beleásni a játékba.
 

Szólj hozzá!

Címkék: dispečer

A bejegyzés trackback címe:

http://fszt.blog.hu/api/trackback/id/tr5594846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.